Toppform på 10 veckor.

Idag startar Evamma projekt "Toppform på 10 veckor". Vem vill inte vara stark, vältränad och slank? Vem vill inte vara glad, fylld av energi och känna sig harmonisk? Om 10 veckor är vi där! Vill du hänga på? 
 
Fick idén från tidningen Kom i form -din PT i vardagen. Väljer att följa deras träningsupplägg och sedan göra en egen kombo av hälsosam kost och andra friskvaftorer som jag behöver för att komma i toppform, såväl kroppsligt som själsligt. 
 
Här följer en översikt av Evammas guide till Toppform 
 
- Matplan.
Matplanen består av en paleokost utan socker, mjöl och mejerier. En lågkolhydratskost bestående med minimalt av sött och frukt för att inte trigga igång mitt sockerberoende. Gott & hälsosamt helt enkelt!!!
 
- Sömn
Under detta projekt unnar jag mig 8 timmars sömn per natt, vilket i mitt fall innebär att ligga i sängen före 22:00. 
 
- Meditation och spikmatta.
 Med meditation och avspänning är syftet att läka hjärnan efter en höst med stress, spänningar, återfall i sockerberoendet och halvt utbrändhet. 
 
- Andlighet. 
Meditation, kontakt med en högre kraft, bön och lämna över svårigheter och grubblerier. Andlighet =kort och gott; att säga ja till livet :-) 
 
- Återhämtning
Under dessa veckor planerar jag in vila i kalendern. Jag avsätter egentid och unnar mig att koppla av. Läser en bra bok, pysslar, tar en promenad, lyssnar på musik eller lägger mig i badet. 
 
- Yoga 
För att Evamma älskar yoga. Det får mig att må bra i både kropp och själ. Känner mig smidig, stark och så skönt avslappnade efer ett yogapass. Yogan hjälper mig att bli lugn i sinnet och nöjd med kroppen. 
 
- Vänskap
Prioritera vänner och människor som gör mig glad. Vårdar mina relationer. 
 
- KÄRLEK <3 
Familjen och mannen i mitt liv. 
 
- Dagsljus och naturen 
Dagsljuset höjer humöret, gör mig piggare och förbättrar sömnen. Naturen ger mig kraft och har en läkande kraft. Undet dessa veckor ska jag se till att få minst 30 min frisk luft varje dag. Om möjligt i dagsljus (blir dock svårt med dagsljuset de dagar jag arbetar).  
 
-Träning
Träningen som gör mig stark och vältränad. Tack vare endorfinkicken blir jag också piggare och gladare. Med regelbunden träning mår jag bra och det går lättare att hantera mitt sockerberoende. Under dessa 10 veckor kommer jag att följa träningsupplägget från tidningen Kom i form -din PT i vardagen. De levererar tre till fyra pass med styrke- och konditionsträning i veckan.  
 
- Tacksamhet 
Varje kväll tänker jag igenom dagen och skriver ned tre saker som jag är tacksam över. Jag har ju så mycket att vara glad och tacksam över. 
 
- Börja dagen med glada tankar
För några veckor sedan fick jag tipset att starta varje morgon med tre positiva tankar. Från och med imporgonbitti ska jag tänka igenom dagen och plocka ut tre saker som jag ser fram emot under dagen. Jippi! :-)
 
- Guldmjölk 
Jag avslutar dagen med en lugn stund och låter en kopp Guldmjölk värma mig. Denna gurkmejadryck är både god, antiinflammatorisk och otroligt nyttig. 
 
- Vakna med citronvatten 
Börja dagen med ett glas vatten med pressad citron. Det är renande och ger en fräsch start på dagen. 
 
- Mindful eating 
Jag är sockerberoende och en tvångsmässig överätare. Även om en naturlig artegen kost hjälper mig att hantera sockerberoendet, så behöver jag lära mig att äta på ett sunt sätt. Under detta projekt kommer jag att genomföra en sex veckors kurs i Mindful eating. 
 
 
Taggar: matplan, sockerberoende, toppform på 10 veckor, träning;

Kommentera inlägget här :