En sockerfri jul

Den 23 december tog jag ett återfall.
För en kväll drogade jag på socker och hetsåt i mängder. Tänkte att allt är förstört, så nu kan jag lika gärna fortsätta äta... Nu kommer jag ändå aldrig att klara julhelgens alla frestelser, så nu kan jag äta som alla andra - äta lussebullar, knäck, mackor med julskinka, kakor och julgodis i massor. Jag är ju ändå tvungen att börja om, så varför inte passa på att äta nu då?! Och börja om på måndag efter julen. Eller förresten ett nytt år är ju perfekta tiden för en nystart... Varför inte sockerdroga nu och sedan ta tag efter nyår? 
 
 
Ja, varför inte? 
Jo, för att ätandet skulle förstöra hela min jul. För att det skulle ta mig veckor (eller kanske månader) att komma tillbaka till ett bra mående utan sug. Jag skulle bli som besatt och allt skulle kretsa kring mat; vad jag skulle äta, vad jag inte borde äta, hur jag skulle få tag i maten.  Jag skulle smyga till kakförråden för att sedan gömma allt, låsa in mig och äta i mängder. Efteråt skulle jag skämmas, ha ångest och få brottas med konsekvenserna av allt jag tryckt i mig. Jag skulle vara uppsvälld och pluffsig i ansiktet.  Magen skulle protestera, jag skulle vara trött och ha huvudvärk. Jag skulle ha hjärndimma, känna ångesten i kroppen och inte ha någon vilja alls att vara social. Jag skulle ha lagt på mig några kg, känna panik över hur jag skulle gå ned i vikt igen och börja planera dieter, träning osv... 
 
Nu är jag så glad och tacksam att jag tog mitt förnuft till fånga. Jag tänkte varför inte börja om nu genast?! Varför inte hålla mig borta från socker och tvångsmässigt ätande idag? Vad som än händer så ska jag vara sockerfri idag, på denna julafton. Imorgon kan jag äta om jag vill, men just idag ska jag vara sockerfri. Sedan kom juldagen och jag tänkte: Bara för idag ska jag vara sockerfri. Det gick!!!, :-) 
 
Nu är jag så otroligt tacksam att jag valde att vara sockerfri en dag i taget. Att jag valde att inte börja om efter jul. Nu är det efter jul och jag mår kanonbra! Använde julen till att bara vara ledig och återhämta mig. Jag unnade mig bra sockerfri mat som inte triggar mitt sockerberoende. Jag passade på att vara ute i naturen och röra på mig. Jag prioriterade sömn och stunder i soffan med en bok och filmer. Jag fick njuta av att umgås med familj och vänner. Jag unnade mig helt enkelt att må bra. Är nu på väg hem efter julhelgen och är fylld av energi och kärlek i hjärtat. Känner mig i balans och har inget som helst sötsug. Har bara en skön känsla i kroppen och är så glad att jag slipper börja om idag :-) 
 
God sockerfri fortsättning till er alla!!! 
//Evamma 
 
 
Taggar: börja om., nystart, sockerberoende., sockerfri jul.;

Kommentera inlägget här :