Toppform på 10 veckor -vecka 3.

Två veckor har nu gått på Evammas projekt Toppform. Att lyckas med alla punkter på en gång var att ta sig vatten över huvudet, men jag tänker inte slå på mig själv för det. Under dessa två veckor har jag faktiskt kommit igång bra med träningen. Har kört enligt träningsupplägget "Toppform på 10 veckor" från tidningen Kom iform- din PT i vardagen och både kroppen och humöret tackar mig! Är gladare, har mer energi och känner mif starkare. Har också kommit igång med yoga, vilket ger mig så mycket! Får en slags inre stillhet efter yogapassen.  

Sömn har jag också jobbat med, men inte lyckats få till så bra som jag önskar ännu. Får inte riktigt mina 8 timmars sömn som jag behöver, då jag kommer i säng lite för sent och sedan har svårt att somna. Får alltså jobba vidare med sömnen.
 
En annan sak som kan bli bättre är kosten. De senaste veckorna har mitt mat- och sockerberoende smygit sig på igen. Jag känner hur tankarna på mat snurrar i huvudet och när jag väl börjat äta har jag svårt att sluta. Har levt sockerfri i drygt två år, men ändå är suget ibland fruktansvärt starkt. Jag går på vita knogar! Måste verkligen ta tag i detta nu! Därför kommer fokus denna vecka att ligga på att få till sömnen och kosten. 
 
Här är handlingsplanen för denna vecka! 




 
Kosten
Jag har en matplan som är anpassad för just mig och nu är det banne mig dags att följa den. Matplanen består av protein, grönsaker och nyttiga fetter till frukost, lunch och middag. Bort ska all mat som triggar mitt sockerberoende. För att hålla suget borta tar jag också L-glutamin och kokosfett som mellanmål. Denna vecka kommer jag också att påbörja en 6 veckors kurs i Mindful eating, vilket jag hoppas blir ännu ett verktyg jag kan använda mot sockermonstret i mig.. 

Sömn
Mitt mål är 8 timmars sömn per natt. Jag har en del sömnsvårigheter och ligger ofta vaken länge om kvällarna. De senaste veckorna har jag märkt att jag somnar mycket bättre om jag ligger en stund på spikmattan innnan jag släcker lampan. Denna vecka kommer jag därför att arbeta fram en bra kvällsrutin: Jag ska göra mig en kopp guldmjölk och ringa in på OA-möte kl 21:00. Efter det blir det att göra sig i ordning för sängen och sedan ligga på spikmattan och läsa en stund. Ska släcka lampan senast 22:00. Hoppas och tror att detta kommer att göra susen för mina sömnproblem. 

Träning
När det kommer till träningen, så har jag som sagt kommit igång riktigt bra de senaste veckorna och nu ska jag satsa på att behålla rutinerna. Denna vecka går jag in i andra delen av träningsupplägget från tidningen. Nu bjuder tidningens-PT på lite nya övningar och intervallträning. Känns faktiskt kul! 
 
Yoga
Även yogan har jag kommit igång med, så fokus blir att fortsätta yoga även de kommande veckorna. Några kortare pass på morgon ett par gånger i veckan och på lördagar ett längre pass på yogastudion i stan. 
 
Taggar: Evammas livsstil, Toppform på 10 veckor, kom ifom, må bra;

Kommentera inlägget här :