Semesterresa till Tallinn - hur jag äter där

Har spenderat mellandagarna med en semesterresa till Tallinn. Åh, vilken mysig stad! Hela stället har en stämning av medeltid och gamla staden känns verkligen genuin. Jag har dessutom mått riktigt bra under de här dagarna och har nu en skön semesterkänsla i hela kroppen. Däremot kan jag aldrig ta semester från sockerberoendet, men att hantera sockerberoendet det kan jag. Och med lite planering fungerar det riktigt bra att resa. Vet att många undrar hur jag löser maten när jag är på resande fot, så här kommer en liten dagbok för dagarna jag spenderade i Tallinn. Förutom bra mat har jag också sett till att fylla på med frikfaktorer som god sömn, frisk luft, promenader, yoga, bastubad och kvalitetstid med min kille. Allt jag kan för att hantera sockermonstret i mig och få må bra! 
 
 
Måndag
Kliver upp vid 5:30 dricker en kopp te och tar med mig matsäcken jag fixat igårkväll. Dagen spenderas sedan på Y-bussen som tar mig till Stockholm. Till frukost blir det chiapudding med blåbär och ett kokt ägg. När det är dags för lunchstopp köper jag en kopp take away te och packar upp mitt lunchpaket som består av ett fröböd bakat av mandelmjöl fyllt med smör, äggröra (kokta ägg, hemmagjord majonnäs, rom och dill) och salladsblad.

När bussen anländer till Stockholm möter jag upp min kille och åker till färjan  som ska ta oss till Tallinn. Middagen äter vi på färjan och sen sitter vi en lång stund och myser till trubaduren som spelar. Jag försöker fokusera på allt annat än mat som gör mig glad. Hamburgaren som jag beställt är gjord av 100 % nötkött och serveras med bacon, majonnäs, sallad och tomat. Plockar bort brödet och byter ut pommes fritesen mot en grön sallad. Blir med andra ord en helt ok middag. 
 
Tisdag
Äter frukost på färjan. Varken jag eller min kille kände för en stor frukostbuffé, men att hitta bra alternativ på båtens caféer var svårt. Har med mig ett fröbröd bakat på mandelmjöl, men har varken smör eller pålägg. Köper en kopp te och snor hälften av pålägget från min killes räkmacka. 
 
Efter att ha checkat in på hotellet och sett oss om lite i staden, så är det dags för lunch. Hittar ett litet bohemisk café med läcker färggrann inredning och härlig stämning. Jag väljer ugnsbakad omelett fylld med grönsaker och fetaost. Enkelt och så gott!
 
Vandrar sedan runt i gamla stan och den mysiga julmarknaden. Efter några timmar fryser vi och klättra in i ett gammalt café högt uppe i ringmuren. Dricker kaffe framför brasan och leker lite med kameran. 
 
 
På eftermiddagen fortsätter vi utforska staden och återvänder sedan till hotellet. Väl på hotellet unnar vi oss en stunds vila och jag passar på att köra ett yogapass. Vi hade egentligen tänkt prova på spakulturen i Estland, men hittar inget spa och unnar oss istället en stund i hotellets bastu innan middagen. Middagen äter vi sedan på en resturang som går helt i det medeltida temat. Hela byggnaden med dess inredningen, takbjälkar, utklädda servitörer, dukningen, musiken och underhållningen bidrar till den genuina stämningen. Vi väljer en medeltid festmåltid från menyn. Vi får in en massa små rätter till förrätt. Jag anpassar min mat en aning och äter av saffransmarinerade grönsaker, oliver, ankpaté, gratinerad fårost och inlagd sill. Till huvudrätt serveras vi lax i nötig sås, korv av björn och vildssvin, bison i drömmarnas sås samt surkål och ingefärsmarinderad palsternacka. Mmm, maten känns rustik och smakar bra! Medan min kille äter av desserten beställer jag in en stor kopp te, men visst njuter jag av den söta dessertdoften av äpple och kanel. Känner mig nöjd och har inget sug. 
 
 
Onsdag
Vaknar utvilat på hotellet. Börjar dagen med en lyxig hotellfrukost bestående av bl a äggröra,  bacon, grönsaker, smör och rökt lax. 
 
 
Efter några timmar ute i kylan i Tallin känns det skönt  att värma sig inne på en restaurang. Jag beställer hel fisk med örtsmör och stekta grönsaker till lunch.
 
 
På kvällen är det dags att lämna Tallinn och ta färjan hemåt igen. Middagen äter vi på färjan. Den här gången väljer jag revbensspjäll med sallad och vitlökssås. 
 
Torsdag 
Morgonen efter är vi tillbaka till Stockholm igen. Innan vi lämnar båten börjar vi dagen med frukost i färjans cafeteria igen. Som tidigare köper jag en kopp te och en färdig smörgås, men byter ut croissanten mot mitt eget fröböd. Vips så har jag en god frukost med en kopp te och en nyttig smörgås med rökt lax. 
 
 
Kommer hem och är fylld av tacksamhet för en härlig resa! 
 
 
Taggar: Tallin, sockerberoende, sockerberoende på resa;

Kommentera inlägget här :