Julweekend.- Handlingsplan

Snart tar jag helg! I eftermiddag bär det av till Stockholm för en riktig julweekend. Vi börjar med ett 50-årskalas ikväll. Därefter fortsätter vi helgen med julmarknad, skridskoåkning till julmusik, en massagebehandling, julshopping, julmarknader, julstämning på Skansen, luciafirande, julbord och en massa myyyys!

Självklart kommer jag att vara omgiven av mat och socker i överflöd, men i helgen väljer jag att fokusera på allt annat fint omkring mig. Knepet för att lyckas hålla mig socckerfri och må bra när jag är borta heter Planering. Här följer därför min handlingsplan inför helgen.

 

Handlingsplan 

- Fokusera på gemenskapen med vänner, aktiviteterna, kärlek och julmyset i helgen.
 
- Äta 3 måltider per dag och enbart bra mat som inte triggar igång mitt sockerberoende.
 
- Fylla på med te och kokosfett om jag blir hungrig eller får sug mellan målen.
 
- Planera maten, ta reda på vad som serveras och vara beredd. Fixa matsäck och ta med – det underlättar när man är på resande fot. En del måltider får bestå av matlåda medan jag kommer att äta andra måltider på restaurang (och vid behov komplettera med lite extra reservmat som jag alltid bär med i väskan). 
 
-Undvika substitut. När det bjuds på fika och godsaker, så fungerar det inte att ersätta dessa med alternativ för mig. Har tidigare provat att baka sockerfria low carb-bakelser, men det leder bara till ett ökat sug i flera dagar efteråt. Det enklaste och säkraste är helt enkelt att avstå från allt fika (även det nyttiga och sockerfria). Vid sug får det istället bli en kopp gott te med kokosfett. 
 
 
 
-Till sist, det viktigaste av allt: Jag ska inte ta den där “första tuggan”!!!
 
 
Taggar: jul utan socker, handlingspöan, sockerberoende;

Kommentera inlägget här :