Smörmarinerade revbenspjäll

Mmm…revbenspjäll så goda och så möra att de nästan faller sönder när man serverar dem! 

Revbensspjällen är ett måste på mitt julbord. Tyvärr är marinaden ofta fylld av socker och sötning i olika former, men nu har jag hittat det perfekta receptet på goda möra revbensspjäll. Receptet kommer ursprungligen från den fina bloggen startarom.blogspot.se. Jag letade fram min mammas gamla lergryta och gjorde en variant av dessa revbensspjäll.

 

Smörmarinerade revbensspjäll

1-1,5 kg revbensspjäll

Marinad:
75-100 g smör
3-4 klyftor vitlök
Salt
Vitpeppar
Chili
Timjan
Rosmarin
Färskriven ingefära
En nypa kanel
Tamari

Gör så här: Smält smöret. Riv vitlöken fint. Blanda sedan samman alla ingredienser till marinaden. 

Kleta in revbenen med smöret och placers dem i lergrytan (som du blötlagt innan). Låt revbenen stå och marinera i 2-3 timmar. Sedan in i en kall ugn och ställ värmen på 200 grader. Tillaga dem länge så att de blir riktigt möra och goda. Mina revbensspjäll fick stå inne i ugnen i drygt tre timmar. Doften som sprider sig i köket är underbar!

När revbensspjällen var klara var köttet så mört att det var nära att falla isär när jag lyfte upp det. Häll över all smörsky till en liten såskanna och serverade det hela!

Taggar: smörmarinerade revbensspjäll, LCHF revbensspjäll, sockerfria revbensspjäll;